MARK ANTHONY TURNAGE

compozitor

Un compozitor de statură internațională, Mark-Anthony Turnage este între cei mai relevanți creatori de muzică din ziua de azi. Muzica sa orchestrală și de operă este de multe ori directă și provocatoare, fără să se teamă să reflecte realitățile unei vieți moderne, iar energia sa este captivantă. Cu flerul său pentru titluri vii și absorbția completă de elemente jazz într-un stil clasic contemporan, Turnage produce o muzică foarte atrăgătoare mai ales către o audiență foarte receptivă și de multe ori către tineri. În același timp, muzica sa este capabilă să exprime multă tandrețe și în special emoții asociate cu pierderea. Născut în Marea Britanie, în 1960, Tunrage a studiat cu Olvier Knussen și John Lambert și mai târziu cu Gunther Schuller. Cu încurajarea lui Hans Werner Henze, el a scris prima operă pentru Munich Biennale Festival, intitulată Greek, care a avut o premieră încununată de un real succes, în 1988. Multele producții de la nivel mondial au stat la baza reputației internaționale a lui Turnage. Următoarele compoziții care au urmat, Three Screaming Popes, KAi, Momentum și Drowned Out, au fost rezultatul unei perioade de 4 ani petrecută împreună cu City of Birmingham Symphony Orchestra, în calitate de compozitor asociat și alături de Sir Simon Rattle, din 1989 până în 1993. Trei ani mai târziu, Blood on the floor a fost comisionat de Ensemble Modern. Scrisă pentru John Scofield, Peter Erskine și Martin Robertson, această compoziție demonstrează abilitatea lui Turnage de a se inspira din particularitățile fiecărui interpet, lucrând de obicei în strânsă colaborare cu acesta. Cea mai importantă compoziție a lui Turnage în anii 90 a fost a doua sa Operă completă, The Silver Tassie, care a avut premiera în Februarie 2000 la English National Opera, unde Turnage a fost compozitor Asociat. A câștigat două premii pentru muzică de Operă, în 2001 – South Bank Show și Olivier Awards. Noul secol a adus numirea lui Turnage drept Compozitor Asociat Prim al Orchestrei BBC Symphony Orchestra lucru care a culminat cu un eveniment major – Weekend-ul Turnage la Barbican, în Ianuarie 2003. În toamna lui 2002, Sir Simon Rattle a dirijat Blood on the floor la unul din primele sale concerte ca Dirijor principal al Filarmonicii din Berlin, atrăgând o audiență largă și mult mai tânără și generând primul proiect educativ. Rattle și BPO au comisionat Ceres, un ”asteroid orchestral” care să acompanieze suita The Planets (planetele), care a avut premiera în 2006. Alte lucrări semnificative de la începutul noului secol includ Bass Inventions, care a avut premiera cu basistul Dave Holland în Amsterdam, în 2001, și Scorched, scris în colaborare cu John Scofield pentru jazz trio orchestra, care a avut premiera în 2002 cu Frankfurt Radio Symphony Orchestra și Big Band, dirijată de Hugh Wolff. Concertul pentru trompetă din The Wreckage a fost scris de soloistul Håkan Hardenberger, care l-a cântat la 2005 BBC Proms, după premiera din Helsinki. Despre performanța de la Londra, criticul de la revista The Times a scris: ”A fost extraordinar: o compoziție despre renaștere în care muzica începe diavolesc și apoi are un moment de trecere către blues pe măsură ce solistul face spirale muzicale din ce în ce mai înalte. Am fost hipnotizat.” Hardenberger a cântat de atunci concertul de 20 de ori în 10 țări. Colaborarea cu London Philarmonic Orchestra între 2004 – 2005 a dus la numirea lui Mark-Anthnoy Turnage ca și compozitor rezident între 2005 și 2010. Rezidența a fost sărbătorită cu primul concert de vioară, Mambo, Blues și Tarantella, scris pentru Christian Tezlaff și London Philarmonic Orchestra cu Vladimir Jurowski și a avut premiera la Centrul Southbank în 2008, având concerte în Stockholm și Toronto cu interpetarea celorlalți membri ai ansamblului LPO. O compoziție nouă care să încheie rezidența, numită Texan Tenebrae, a avut premiera în Londra în 2010 și casa de discuri a LPO a lansat cu această ocazie 3 discuri. Turnage a fost numit Mead Composer in Residence împreună cu Orchestra Simfonică din Chicago, din 2006 până în 2010 și a scris două lucrări noi, From all sides și Chicago Remains, dirijate de Esa-Pekka Salonen și respectiv Bernard Haitink. Turnage a compus în prealabil muzică pentru alte orchestre importante din Statele Unite: Scherzoid a fost comisionată de New York Philharmonic/London Philharmonic, în timp ce concertul pentru violă On Opened Ground a fost comisionată de Cleveland Orchestra pentru Yuri Bashmet. Anul 2009 a fost anul premierei lucrării A constant Obssesion comisionată de Wigmore Hall pentru The Nash Ensemble și Mark Padmore iar Five Views of a Mouth pentru BBC Scottish Symphony Orchestra și flautistul Dietmar Wiesner, în timp ce Hammered Out at the 2010 BBC Proms și Twisted Blues with Twisted Ballad, scrisă pentru Cvartetul Belcea au fost completate înainte ca Turnage să își ia timp să scrie o nouă operă, a III-a. Anna Nicole, cu text de Richard Thomas, a avut premiera la Opera din Londra în primăvara lui 2011 într-o producție de Richard Jones având de 6 ori toate biletele vândute și de asemenea transmisiuni la televiziune și radio. Alte montări au urmat în Dortmund și la festivalul BAM Next Wave din New York iar The Royal Opera a deschis sezonul 2014 2015 cu o nouă montare a operei Anna Nicole. Turnage a scris două compoziții pentru spectacole de balet în 2011/2012: UNDANCE for Sadler’s Wells, o colaborare cu Wayne McGregor și Mark Wallinger, și Trespass for the Royal Ballet Covent Garden ca parte din propria Metamorfoză: proiectul Titian 2012, coregrafiat de Alastair Marriott și Christopher Wheeldon. Concertele recente includ lucrări pentru violoncelistul Paul Watkins, pianistul Marc-André Hamelin și toboșarul Peter Erskine. În primăvara lui 2013 Turnage a fost invitat special al Orchestrei Simfonice din Londra, culminând cu premiera la Royal Ballet Covent Garden în 2016, coregrafiat de Christopher Wheeldon, o co-producție cu Baletului Bolshoi. Much of Turnage’s music is recorded on Decca, Chandos, EMI, Black Box and the London Philharmonic Orchestra label. Scorched, on Deutsche Grammophon, was nominated for a Grammy, while Etudes and Elegies was recorded for the Warner label. Turnage is Research Fellow in Composition at the Royal College of Music, and is published by Boosey & Hawkes. Works written before 2003 are published by Schott. He was awarded a CBE in the 2015 Queen’s Birthday honours. O mare parte din muzica lui Turnage este înregistrată de case de discuri ca Decca, Chandos, EMI, Black Box și casa de discuri a London Philharmonic Orchestra. Discul Scorched, înregistrat la Deutsche Grammophon, a fost nominalizat la Grammy în timp ce Etudes and Elegies a fost înregistrat pentru casa de discuri label. Turnage este cercetător în aria Compoziției la Royal College of Music, și este autor publicat de Boosey & Hawkes. Lucrările scrise înainte de 2003 sunt publicate de Schott. El a primit ordinul de merit al Imperiului Britanic în 2015 cu ocazia unei ceremenoii dedicate zilei Reginei.

vezi mai mult pe Boosey & Hawkes